Hír: A szociális alaptörvény

Szeretettel köszöntelek a Célkeresztben - MONDJ IGAZAT közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 547 fő
  • Képek - 264 db
  • Videók - 544 db
  • Blogbejegyzések - 667 db
  • Fórumtémák - 12 db
  • Linkek - 203 db

Üdvözlettel,

Célkeresztben - MONDJ IGAZAT vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Célkeresztben - MONDJ IGAZAT közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 547 fő
  • Képek - 264 db
  • Videók - 544 db
  • Blogbejegyzések - 667 db
  • Fórumtémák - 12 db
  • Linkek - 203 db

Üdvözlettel,

Célkeresztben - MONDJ IGAZAT vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Célkeresztben - MONDJ IGAZAT közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 547 fő
  • Képek - 264 db
  • Videók - 544 db
  • Blogbejegyzések - 667 db
  • Fórumtémák - 12 db
  • Linkek - 203 db

Üdvözlettel,

Célkeresztben - MONDJ IGAZAT vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Célkeresztben - MONDJ IGAZAT közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 547 fő
  • Képek - 264 db
  • Videók - 544 db
  • Blogbejegyzések - 667 db
  • Fórumtémák - 12 db
  • Linkek - 203 db

Üdvözlettel,

Célkeresztben - MONDJ IGAZAT vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

 


A szociális alaptörvény
2004. 12.

1905 októberében Rudolf Steiner tanulmányt jelentetett meg „A szellemtudomány és a szociális kérdés” címmel, amelyben megfogalmazta – saját szavaival élve – a szellemtudományból nyert „szociális alaptörvényt”
1905 októberében Rudolf Steiner tanulmányt jelentetett meg „A szellemtudomány és a szociális kérdés” címmel, amelyben megfogalmazta – saját szavaival élve – a szellemtudományból nyert „szociális alaptörvényt”: „Az egymással együttműködő emberek közösségének java annál nagyobb, minél kevésbé támasztanak igényt az egyes emberek arra, hogy saját teljesítményük hozama is sajátjuk legyen, azaz a személyesen elért hozam egyre nagyobb részét bocsátják munkatársaik rendelkezésére, és saját szükségleteiket egyre kevésbé saját teljesítményükből, hanem helyette társaik teljesítményének hozamából elégítik ki.”
Kritikai érzékével és éles eszű humorával Rudolf Steiner természetesen tisztában volt azzal, hogy a szellemtudomány a „zabolátlan fantasztikum megjelenési formájának”, a szociális alaptörvény pedig „hajmeresztő idealizmusnak” fog számítani, és legjobb esetben is csak olyan „szép és megnyugtató gondolatnak fog tűnni”, amely „értéket csak belső lelki életünkben jelent, az életért folytatott gyakorlati küzdelemben azonban nem”.
A fenti törvény megfogalmazása után Steiner ugyan rögtön leszögezi, hogy „nem szabad azt gondolnunk, hogy elegendő, ha e törvényt pusztán általános erkölcsi törvényként kezeljük, vagy például azt a szemléletmódot próbáljuk levezetni belőle, hogy mindenki az embertársai szolgálatában áll”, mégis a törvényt eleddig alapvetően mindig úgy értelmezték, hogy akárcsak egy jól nevelt ember, aki a felé nyújtott tálcáról a legkisebb szeletet veszi el, úgy minden munkát végzőnek önmegtartóztatást kell gyakorolnia jövedelmi igényei terén. Az a fajta kikényszerített vagy felvállalt szerénység ugyanis, mely szerint „mindenki az embertársai szolgálatában áll”, Steiner szerint még nem zárná ki, hogy az egyik ember a másik kizsákmányolójává váljon, hiszen – ahogy Steiner fogalmaz – „függetlenül attól, hogy szegény vagyok-e vagy gazdag, kizsákmányoló vagyok, ha olyan dolgokra teszek szert, amiért nem járt megfelelő fizetség”.
Ehelyett nyilvánvalóan az a fontos, hogy megértsük a munkamegosztáson túlmutató gazdasági elveket, amelyek olyan intézmények kialakulásához vezetnek, amelyek a maiakkal ellentétben nem pusztán az egyén személyes boldogulását hivatottak elősegíteni, hanem lehetővé teszik, hogy az egyéni akarat azonosuljon az átfogó közösségi szellemmel. A szociális alaptörvénynek erre a fajta értelmezésére még képtelen közép-európai ember jellemző módon a jog szférájában keres menedéket, ha gondolatilag már nem képes továbblépni. Azaz azt mondja, hogy a törvényre kell bíznunk a jövedelmi kérdés megoldását. Steiner a következőképpen nyilatkozik erről a gyengeségről: „Rossz illúzió abban hinni, hogy a nép bármely képviselője bármilyen parlamentben képes bármennyire is hozzájárulni az emberiség javához, ha nem a szociális alaptörvény szellemében munkálkodik.”

Hogy gondolkodik Rudolf Steiner?
Azt, ami Steiner gondolatait a szociális alaptörvény megfogalmazásakor vezérelte, nevezetesen azt a tág gondolati perspektívát, amely ugyanakkor nem téveszti szem elől vizsgálatának konkrét tárgyát sem, a legjobban „A társadalmi szervezet hármas tagolásáról” szóló későbbi esszéiből, a „Közgazdasági kurzus” előadásaiból és más írásaiból érthetjük meg a legjobban.
A törvényt magyarázva Steiner így folytatja tanulmányát: „Valójában a törvény csak akkor érvényesül igazán, ha olyannyira képes érvényesülni, hogy emberek közösségének saját intézményein keresztül sikerül biztosítania, hogy soha senkinek ne legyen lehetősége arra, hogy fenntartsa saját magának munkája gyümölcsét, hanem az a közösség javának részévé válik – lehetőleg maradéktalanul. Másrészről pedig az egyén fennmaradását embertársainak munkája kell, hogy biztosítsa. A lényeg tehát az, hogy embertársainkért dolgozni, és egy bizonyos jövedelemre szert tenni: két egymástól független dolog.”
Ez utóbbi helyzet manapság gondolatilag már nem tűnik elérhetőnek, mert értékfelfogásunk semmi máson nem alapszik, mint a pénzben kifejezett árértéken. A teljesítménynek, tehát a munkavégzés eredményének értéke ma egyenlő a piacon elérhető árbevétellel, amelyből aztán a jövedelem is származik. Ezáltal pedig a teljesítményből származó árbevétel válik a gazdálkodás motorjává. Az elérhető teljesítményhozam egyoldalú szemszögéből vizsgálva a kereslet dolga eldönteni, mely javakat termelünk, és melyeket nem. Ugyanakkor a kereslet önmagában nem képes eldönteni, hogy a munkamegosztáson alapuló gazdaságban a teljesítmények ára ténylegesen olyan hozamot biztosít-e, amely mellett az egyes emberek által megtermelt javak kölcsönösen olyan értéket kapnak, amely lehetővé teszi, hogy munkájáért minden munkavégző alapvetően azt az értéket kapja, amely képessé teszi őt, hogy szükségleteit más munkavégzők teljesítményéből annyi idő alatt elégítse ki, amennyi időre neki magának szüksége van, hogy azonos vagy azonos értékű munkát végezzen. Pedig az utolsó tagmondatban megfogalmazott cél lenne tulajdonképpen a munkamegosztás valódi értelme, ami ugyanakkor nem kevesebbet követel meg, mint hogy a jövedelemben manifesztálódó szükségletek és a teljesítménynek, tehát a munkavégzés eredményének a piaci árból adódó értéke között egyensúly jöjjön létre.
Az a mód, ahogy Rudolf Steiner a szükségletek és a teljesítmény értéke közötti egyensúlyteremtés problémájához közelít, bepillantást enged szellemtudományi módszerébe. Ezt a módszert mindenki képes belátni (még ha talán nem is olyan gyorsan és könnyen, ahogy azt Steiner tette): a valóságnak van egy „ideális”, időtlen és egy fejlődéstől függő, „időbeli” aspektusa:
A jövedelem, mint a szükségletek kielégítésének eszköze és a teljesítmény piaci ár formájában megjelenő értéke a munkamegosztásban két különböző értékként jelenik meg. Ez a két érték abból az „ősértékből” származik, amely az „eredeti” értékteremtés elvéből vezethető le. A gazdasági értelemben vett értékteremtés azzal a munkával kezdődik, amely a természeti erőforrásokra alkalmazva egyrészt a természetből nyert értéket, az intelligencia biztosította szervezettsége által pedig a szervezési értéket termeli meg. Ez az értékteremtés biztosítja az átmenetet a természeti erőforrások kvázi „gazdálkodás előtti” feldolgozása – ahol a termékeknek az állatok világához hasonlóan csak „természeti értékük” van, és megegyeznek a szükségletekkel – és a tényleges gazdasági értéknek a létrejötte között, mely utóbbi esetben az ember a munkájának eredményét nem saját maga szükségleteinek kielégítésére használja, hanem a többi emberrel teljesítménycsere-kapcsolatba lép. Az értékteremtésnek ez a két pólusa egymással ellentétes, ugyanakkor mégis meghatározza egymást: szervezési érték nélkül nem lenne fejlődés, természetből nyert érték („a természeti erőforrásokon végzett munka”) nélkül ugyanakkor nem jöhetne létre a szervezési érték. A természetből nyert érték ellenpólusát a szervezési érték képezi, amelynek mértéke a természetből nyert érték terén elért megtakarítástól függ. Az ősérték annak a fizikai munkának az eredménye, amelyet egy bizonyos lélekszámú népesség a létszükségletének megfelelő nagyságú termőterületen végez. Az ősérték ebben az értelemben maradéktalanul természetből nyert érték. A munkamegosztás ugyanakkor ahhoz vezet, hogy erre a természetből nyert értékre szervezési érték kezd el hatni. Ez a munkavégzés eredményének differenciálódásához vezet, mind mennyiségi, mind pedig minőségi szempontból. Ugyanakkor az adott lélekszámú népesség által elért eredeti értékteremtés mértéke állandó marad, mivel a szervezési érték nagysága – bármekkora legyen is – mindig a természetből nyert érték terén elért megtakarítással egyenlő, így az elvégzett munkák értékének összege nem változik.
Mint említettük, az eredeti értékteremtésben egybeesik egymással az az érték, amellyel az adott teljesítményt a rá irányuló szükséglet ruházza fel, és az az érték, amellyel az adott teljesítményt nyújtó személynek ezt a teljesítményt saját szükségleteinek kielégítéséhez fel kell ruháznia. Az ősértékkel, mint „dologi” értékkel névértékként egy szám, a társadalmi kvóta feleltethető meg: a pénz, az egy főnek juttatott pénzmennyiség. Ehhez a társadalmi kvótához fog a jövedelem igazodni. A reálérték és nominális érték közötti, fenti párhuzam biztosítja, hogy a pénz segítségével, amelynek mennyisége az adott népesség lélekszámától függ, megőrizzük az eredeti értékteremtéshez, mint irányadó mérőszámhoz, illetve mértékhez való kötődést. Így már lehetséges a jövedelem és a teljesítményhozam egymástól való elválasztása és olyan berendezkedés létrehozása, amely biztosítja, hogy a társadalmi kvótákhoz igazodó piaci árak révén magasabb szinten – ismét – az egyéni szükségletek, illetve a jövedelmek és teljesítményhozamok „egységét”, egybeesését érjük el.
Az ősérték megértése az első pillanatban nehézséget okozhat, hiszen az ősérték egyszerre tölti be a meghatározó és a meghatározott szerepét: az „ős-” előtag a minden értékteremtést meghatározó princípiumra, nevezetesen „a természeti erőforrásokon végzett munkára” utal, mely munka a maga részéről a szellem szervezőerejének van alávetve. Bizonyos természetes produktumok azonosítása az ősértékkel egy különleges, specifikus eredményhez, egy egyéni ősértékhez vezetne. Az ősértéket nem szabad állandó, változatlan dologként elképzelnünk. Sőt, az ősérték olyan képlékeny dolog, amelyből levezethető az érték valamennyi konkrét megjelenési formája, amelyek a maguk részéről specifikus ősértékeknek tekinthetők. Az ősérték összetétele egy skálán mozoghat, amelynek egyik végpontja a természetből nyert értéknek az a „tiszta” megjelenési formája, amelyet a munka a legnagyobb értékkel ruház fel, és amely a névérték meghatározója, másik végpontja pedig a „tiszta” szervezési érték, amelynek kizárólagos érvényesülése esetén a megtermelt javak mind ajándékká válnának. Az a tény, hogy az ősérték időben, történelmi szempontból először természet-közeli munkaeredményekben öltött testet, arra vezethető vissza, hogy a gazdasági fejlődés során – a munkamegosztás eredményeképpen – a szervezési érték megjelenése vezetett először olyan értékteremtéshez, amely már eltávolodott a természeti erőforrásokhoz való közvetlen kötődéstől.
Értelemszerű gondolkodással mi is képesek vagyunk arra, hogy az ősértékről, mint a fenti princípium tárgyi eredményéről és egyben nominális eredményről a reálértéknek és a névértéknek, tehát a meghatározottnak és egyben a meghatározónak az azonosítása révén képet alkossunk. Pénz-, illetve névértékként az ősérték képezi azt az iránytűt, amelyhez a jövedelmek igazodnak, és amely meghatározza az egyéni teljesítmények szükségletekhez igazodó piaci árát is.
Először tehát természettudományos módszerrel, organikus módon járunk el, amikor a dolgok világában az egyéni értékből kiindulva felemelkedünk az értékteremtés fenti elvéig, az általános elvig. Az ősérték és a pénzmennyiség közötti egyenlőségtétellel megteremtjük a reálérték és névérték közötti párhuzamot. Ezáltal pedig a meghatározott mennyiségű pénz formájában, illetve a társadalmi kvóták formájában megjelenő névérték, tehát az egyedi válik meghatározóvá, törvényalkotóvá (azaz a fent említett iránytűvé), ahogy az a szellemtudományra jellemző. A fontos az, hogy a munkavégzés eredményét megtanuljuk gazdasági értékként szemlélni és érteni. Az értékteremtési folyamat először is két részre, egy meghatározóra (a természeti erőforrásokon végzett, szellem által szervezett munkára) és egy meghatározottra (természetből nyert érték + / szervezési érték -) tagolódik, és az utóbbi szükségszerűen következik az előbbiből. A gazdasági értéket csak kialakulásának, fejlődésének folyamatában lehet megérteni, azaz abból az átalakulási folyamatból kiindulva, amelyen a munka egyrészt a természeti erőforrásokkal, másrészt a szellem szervező erejével egyesülve megy át. Ezáltal a magyarázat maga – a formális felismerés, az érték fogalma – és a magyarázat tárgya – az anyagi, a munka eredménye – megegyeznek egymással. Az értékfogalom itt nem pusztán összefoglaló jellegű, amely a munka eredményére mint önmagán kívül eső tárgyra vonatkozik, ahogy az a következő bekezdésben ismertetett mai, árközpontú értékszemléletre érvényes. A pénzteremtés különleges módja által az érték fogalmát magát tesszük intenciónkká. Ez azt jelenti, hogy az ősérték – most már mint névérték – vissza tud hatni, és vissza is kell hasson az értékteremtésre azáltal, hogy a szükségletek által megkövetelt munkaeredmények piaci árát a legmesszebbmenőkig össze kell egyeztetni e munkaeredmények ősértékével. A szükségletek és a teljesítmények értéke közötti kiegyenlítődést pedig az egyének társadalmi kvótájának, mint ősértéknek a megközelítőleges teljesítése biztosítja.
Mai elképzelésünk abból indul ki, hogy a teljesítmény eredeti értéke a teljesítmény piaci ára, és a jövedelem is ebből származik. Ez a felfogás a teljesítményhozam kontra jövedelem kettős képzetébe torkollik – a szociális feszültségek kiváltó okába. Ez az elmélet a manapság széles körben elterjedt induktív módszerrel határozza meg azt, amit a teljesítmény értékének tekint: a kívülálló szemlélődő figyelemmel kíséri a piacot, és a kereslet és kínálat hatásait, megfigyelései alapján pedig felállítja a szabályt: Ha a kereslet és a kínálat egymásra talál, megszületik a csere tárgyának ára, azaz értéke. Az az elképzelés, amely a pénzben kifejezett árat tekinti értéknek, nem tesz különbséget materiális és immateriális teljesítmény, plusz és mínusz között, és egyenlőségjelet tesz a termőföldön végzett termelőmunka és a szellemi teljesítmények közé. A gazdasági folyamatok szemléletének ez a módja azonban teljesen felszínesen kezeli a jelenségeket, és nem képes megragadni azt a folyamatot, amely a kereslet és kínálat kialakulása során ténylegesen lezajlik, nevezetesen azt, hogy az árukínálat alapját mindig a pénz iránti kereslet képezi, és az áruk iránti kereslet hátterében a pénzkínálat áll. Így az ár kialakulásához vezető csere tulajdonképpen nem más, mint „értékért cserébe érteket adni”. Az ár pedig az értékek egymás közti viszonya.
Ha felismerjük a jövedelem és teljesítményhozam kettéválasztásának mikéntjét, megszabadíthatjuk az embereket a korunkban növekedési kényszer, konjunktúra és munkaerőpiac képében megjelenő zsarnokságtól; ezenkívül lehetővé válik azoknak a szellemi-kulturális szükségleteknek a kielégítése is, amelyek a kereslet és kínálat puszta befolyásától függő jövedelmek mellett elsorvadásra vannak ítélve.
Így a szociális alaptörvény teljesülésének feltételét megadó összehasonlítás („minél kevésbé...”, „egyre nagyobb...”) a szükségletek, illetve jövedelmek és a teljesítmények értéke közötti aszimptotikus kiegyenlítődés mellett egy további vonatkozással is bővül.
Az ősérték-teremtés fenti elvére támaszkodva foglaljuk össze még egyszer: az elvégezhető munka mennyisége a népesség lélekszámától függ. Mindennek, amihez ez a munka kapcsolódhat, a termőföld a forrása, hiszen a termőföld az, amire mindenkinek szüksége van, amiből mindenki él. Azok helyett pedig, akik szellemi tevékenységük miatt a termőföldön nem végeznek munkát, a továbbra is a termőföldön dolgozóknak kell a megfelelő részt – azaz a fenti definíció szerinti jövedelmi kvótát, amit Steiner ajándékpénznek nevez – megtermelni.
A szellem által szervezett munka a szervezettség fokától függően egyre inkább elszakad a természethez való közvetlen kötődésétől – ez a tőkeképződéshez vezető folyamat. Azaz a tőkeképződés fokozódásával egyre több ember szabadul fel a mezőgazdasági munka alól, és áll az ipari termelés vagy a tisztán szellemi tevékenységek rendelkezésére. Az ipar pedig a maga részéről tovább folytatja ezt a munkaerő-felszabadítási folyamatot.

Tehát a társadalom javát szolgáló jólét a következő feltételek mellett növekszik:
I. Minél több mezőgazdaságon kívüli embert képes egy mezőgazdász eltartani, annál erősebb az ipari termelés és a tisztán szellemi tevékenységek rendelkezésére álló tőkeképződés.
II. A tőke és a munkaszervezés segítségével az ipar növeli saját termelésének sokszínűségét és volumenét.

A jólét mértéke pedig két tényezőben nyilvánul meg:
Abban, hogy saját jövedelmi kvótájukon kívül hány ember jövedelmi kvótáját képesek a mezőgazdaságban és az iparban dolgozók megtermelni, mely jövedelmi kvóták aztán ajándékpénz formájában a tisztán szellemi tevékenységet végzők rendelkezésére állnak. Avagy a szociális alaptörvény megfogalmazásában: „...minél kevésbé támasztanak igényt az egyes emberek arra, hogy saját teljesítményük hozama is sajátjuk legyen, azaz a személyesen elért hozam egyre nagyobb részét bocsátják munkatársaik rendelkezésére...”.
Másrészt abban, hogy a mezőgazdasági és ipari összteljesítmény mekkora része jut az egyes jövedelmi kvótákra; ezen belül mekkora részt képvisel az egyes munkát végzők teljesítménye, azaz a saját jövedelmi kvótán belül mekkora részt képvisel a saját teljesítmény értéke. Ez a részarány ugyanis a termelékenység I. és II. pont szerinti növekedésével párhuzamosan csökken, vagy ahogy a szociális alaptörvény szól: „...saját szükségleteiket egyre kevésbé saját teljesítményükből, hanem helyette társaik teljesítményének hozamából elégítik ki”.
Ebből látható, hogy a munkamegosztás hatékonysága annál nagyobb, minél kisebb a saját teljesítmény értékének aránya a társadalmi kvótán belül, és az egyes emberek jövedelme minél jobban megközelíti ezt az iránytűként szolgáló társadalmi kvótát. Így ugyanis a társadalmi kvótákon keresztül optimálissá válik az egymás teljesítményéből való részesedés, a teljesítmények értéke pedig biztosítja a szükségletek fedezését. Azok pedig, akik átlátják a munkamegosztás hatékonyságának fenti összefüggését, megismerik a jövedelmek vég nélküli növelésének, mint a munkahajlandóság egyik motivációjának másik oldalát is: a pénzszerzésért folytatott munkában a munkamegosztás közösségre gyakorolt előnyös hatását gátló, önellátó gondolkodásmód ölt testet.
Természetesen továbbra is figyelmen kívül hagyhatjuk a Steiner által szűk száz évvel ezelőtt csak sommásan megfogalmazott gondolatokat, de ha a mögöttük rejlő felismerés nem kerül be a köztudatba, akkor a mai kor égető gazdasági és szociális gondjaira (az öregkori ellátás problémáira, az egészségügy és az oktatás finanszírozására és a munkanélküliségre), amelyek terhét teljesen tehetetlenül az állam vállára helyezzük, aligha fogunk a közjót szolgáló megoldást találni.
Közvetetten e felismerés fontosságára utalva Steiner a tanulmánya vége felé lakonikusan megjegyzi: „a szó legsajátabb értelmében igaz, hogy csak az egyes emberen segítek, ha csak kenyeret adok neki. A közösségnek ezzel szemben csak úgy tudok kenyeret adni, ha világnézetet adok neki. Ugyanis az sem segítene semmit, ha a közösség minden egyes tagjának kenyeret adnék, hiszen idővel valószínűleg ennek ellenére úgy alakulnának a dolgok, hogy sokaknak ismét nem lenne kenyere.”
Alexander Caspar, Zürich

Címkék: a szociális alaptörvény

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Ez történt a közösségben:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu