Szeretettel köszöntelek a Célkeresztben - MONDJ IGAZAT közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Célkeresztben - MONDJ IGAZAT vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Célkeresztben - MONDJ IGAZAT közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Célkeresztben - MONDJ IGAZAT vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Célkeresztben - MONDJ IGAZAT közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Célkeresztben - MONDJ IGAZAT vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Célkeresztben - MONDJ IGAZAT közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Célkeresztben - MONDJ IGAZAT vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Sólyom nem írt alá, de senki sem bánkódik Az államfő nem talált alkotmányossági kifogást az egészségbiztosítási pénztárakról szóló törvényben, és Sólyom László hitet tett az egészségügy reformja mellett - reagált a kormányszóvivő a köztársasági elnök csütörtöki bejelentésére, miszerint az egészségbiztosítási törvényt megfontolásra visszaküldi az Országgyűlésnek.
Forrás:
http://www.egeszsegugy.hu/kereses1.php?q=egészségügy
Nincs visszaút a privatizációból?
Az egészségbiztosítást százmilliárdokkal lehet majd ismét „államosítani”
Magyar Nemzet, 2007. december 15., Szarka Ágota
Jóvátehetetlen hibát követ el az ország, ha belevág az egészségbiztosítás privatizációjába. A folyamat – ha elkezdődik – gyakorlatilag megállíthatatlan. A visszafordítása ugyanis súlyos száz, sőt ezer milliárdokat emészthet fel – véli Schiering Gábor közgazdász, a Védegylet szakértője. Az ok: az EU-val, és a Világkereskedelmi Szervezettel (WTO) szemben fennálló kötelezettségeink, amikről az „átlagpolgár”, de a képviselők zöme sem tud semmit. A tárca szerint a nemzetközi kötelezettségeknek semmi köze a társadalombiztosítás reformjához.
Az Európai Unióban szigorúan szabályozott az a mód, ahogy egy állam beleszólhat egy magáncég működésébe. A tervezett hazai egészségbiztosítási privatizáció – a törvénybe beépített garanciák révén – meghatározná, hogy stratégiai kérdésekben négyötödös többség szükséges- érvelnek a reformpártiak, mondván, mivel a menedzsment kinevezésében az állam meghatározó szerepet játszik, ezért az állam kontrollálhatja a működést, korlátozhatja a piaci logika érvényesülését. Azonban erősen kétséges, hogy ez az elképzelés megfelel az uniós gazdasági jognak – véli Scheiring Gábor, a Védegylet szakértője.
Mint kifejti: az unióban minden olyan próbálkozás, ami a magáncégek belső életébe való állami beleavatkozással próbálkozik, általában kudarcra van ítélve. Jó példa erre a „Lex Mol” is, ahol szintén ilyen típusú „kontrollt” fogadott el a magyar kormány – nevezetesen, hogy az igazgatótanácsba és a végrehajtó testületbe az állam is delegálhasson tagot az Energiahivatal részéről – ám az unió ez ellen eljárást kezdeményezett, mivel szerintük mindez indokolatlan beleszólás egy magáncég életébe.
Arra a kérdésre, hogy az egészségbiztosítás privatizációjában résztvevő cégek a szerződés aláírása után szintén kezdeményezhetnek-e ilyen eljárást az uniónál, Scheiring Gábor arra hívta fel a figyelmet, az igazságügyi tárca vizsgálja ezt a kérdést, és ők úgy vélik: a tervezett magyar „öszvér-biztosító” nem esik a versenyjog hatálya alá. De a helyzet nem egyértelmű:
– Nagyon könnyen előfordulhat, hogy az unióban másként látják majd. Különösen, hogy az egészségbiztosítási piacba beszálló cégek a kiegészítő biztosítási rendszer révén teljes mértékben piaci alapú szolgáltatást is végezhetnek, miközben az állami befolyás érvényesül az irányításban a tervek szerint – mutat rá. A gondokat tetézi, hogy Magyarország aláírta és ratifikálta a Világkereskedelmi Szervezettel (WTO) a szolgáltatások – köztük a közszolgáltatások – liberalizációjára vonatkozó GATS egyezményt is.
Hazánk 1994-ben tett a GATS keretében felajánlást, hogy az oktatás, a tömegközlekedés mellett az egészségügyi ágazat számos szektorát liberalizálja. Ennek része volt a társadalombiztosítás is. Ebből az következik, hogyha Magyarország megkezdi a privatizációt, abból már igen nehezen, súlyos áldozatok árán hátrálhat ki, – ha kihátrálhat! – ugyanis a GATS egyezmény arra kötelezi az aláíró országokat, hogy amennyiben visszavonják felajánlásukat, azzal egyenértékű más ágazatot kell „felszabadítaniuk” a tőke szabad áramlása számára, illetve azonos értékű kompenzációt kell nyújtani a haszontól elesett befektetőknek. Az egészségbiztosítás esetében ez évente 1000-1500 milliárd forintos összeg.
Amennyiben Magyarország megkezdi az egészségbiztosítás részleges liberalizációját, ezzel aktiválja a GATS keretében tett felajánlását, és a továbbiakban már csak az egyezményben rögzített feltételek között működhet. A rendszer kíméletlenségét érzékeltető példa, hogy az Unió – amely szintén tagja a WTO-nak – a mai napig borsos kártérítést fizet az USA gazdáinak azért, mert nem hajlandó beengedni a piacaira a hormonkezelt amerikai marhahúst, a polgárai egészségének védelmében. Ugyanis az USA az ügyben a WTO vitarendező fórumához fordult jogorvoslatért, ahol úgy ítélték meg: nincs rá elég bizonyíték, hogy a hormonkezelt marha árt az egészségnek. Ezért bojkottja a szabad kereskedelem indokolatlan akadályozását jelenti.
Elgondolkodtató, hogy pontosan nem tudni, milyen felajánlásokat vállalt az ország a GATS keretében. A nyolcvanas évek végén kezdődő, és az 1994-ben lezáruló tárgyalásokon megtörtént liberalizációs felajánlásokról a WTO honlapján olvasható ugyan az angol nyelvű összefoglaló – fordítása megtalálható a Védegylet honlapján is – de a többi néma csend. Pedig a tárgyalások a mai napig folynak. A Védegylet hiába fordult a kormányhoz, az illetékes minisztériumokhoz, nem kapott felvilágosítást arról, hogy pontosan milyen megállapodások, kötelezettségvállalások születtek azóta. Jobbára az országgyűlési képviselők, a törvényhozás, a nyilvánosság teljes kizárásával köttetnek az alkuk, amiknek a következményei mindnyájunkat érintenek.
Arra kérdésre, hogy a társadalombiztosítás áterőszakolt magánosítása összefüggésben lehet-e a GATS egyezménnyel, Scheiring Gábor azt mondta: szerinte Magyarország mániákusan túlteljesít – és ennek borzasztó következményei lehetnek. Mint emlékeztetett rá, van esély az ellenállásra. Az Unió, – sajnos még Magyarország csatlakozása előtt – a civil szervezetek nyomása következtében elérte, hogy az egészségügy és a vízügy területére vonatkozóan visszavonhassák a GATS keretében tett liberalizációs felajánlást. Ez viszont az újonnan csatlakozottakra már nem vonatkozik.
Éppen ezért lenne fontos, hogy az egészségbiztosítás privatizációjáról szóló törvényről való szavazáskor a képviselők átérezzék felelősségüket, ne közreműködjenek egy kockázatos, bizonytalan és hallatlan károkat okozó elképzelés megvalósításában. Ehhez az is kell, hogy a civil szervezetek, a polgárok mindent megtegyenek a sikeres nyomásgyakorlás érdekében.
Mint megírtuk, a Védegylet felszólította az egészségügyi tárcát, hogy hozza nyilvánosságra azon részletes hatástanulmányt, amely kitér az EU-csatlakozásunk és a GATS egyezmény várható következményeire az egészségbiztosítás tervezett privatizációjával kapcsolatban. Ha ilyen nem létezik, vagy éppen nem elég alapos, vonja vissza a törvénytervezetet. Az egészségügyi tárca megkeresésünkre annyit válaszolt: a társadalombiztosítási szabályoknak semmi közük a Védegylet által felvetettekhez.
Korábbi hír a témában:
’Minden garancia lejár egyszer!’ - A Védegylet sajtóközleménye
Az MSZP-frakció hétfőn azért szavazza meg az egészségbiztosítási törvényt, mert igent mond a szolidáris, egységes egészségbiztosításra, amely megőrzi a nemzeti kockázatközösséget és olyan biztosítási forma, amely mindenkinek jár. Erről Tukacs István szocialista képviselő beszélt vasárnapi sajtótájékoztatóján.
A Fidesz szerint a biztosítási rendszer átalakításáról szóló törvényjavaslatból az derül ki, hogy a kormány értékváltásra, a társadalombiztosítás felmondására készül - jelentette ki Mikola István, a legnagyobb ellenzéki párt szakpolitikusa szerdai budapesti sajtótájékoztatóján.
2007.10.31 17:22MTI
Az Orbán-kormány egykori egészségügyi minisztere azt mondta, meglepetés volt számukra, hogy a várakozásokkal ellentétben az anyag nem "puhult fel eléggé", nem tükrözi a koalíciós feszültségeket, holott szerinte folyosói beszélgetésekben egyre több kormánypárti képviselő elutasítja az egészségbiztosítás privatizációját. Kérdésre válaszolva ugyanakkor hozzátette: információik szerint heves viták zajlanak a koalíciós partnerek között, ezért az anyag sokat változhat még, és elképzelhető, hogy ebben a formában nem kerül szavazásra a parlament elé.
Mikola István hiányolta az anyagból a végrehajtási rendeleteket és a hatástanulmányokat, amelyek nélkül szerinte nem értelmezhető a törvényjavaslat. Az azonban szerinte világosan kiderül, hogy értékváltásra, a társadalombiztosítás felmondására készül a kormány, hiába szerepel a törvényjavaslat preambulumában a szolidaritás és a kockázatközösség.
A Fidesz úgy látja, a javaslatban csak látszólagos garanciák vannak a betegek védelme érdekében, valójában minden magánbiztosító a kisebb kockázatú betegek irányába mozdul majd el, vagyis - ha évek múltán is - de szegény és gazdag ellátásra válik szét az egészségügyi rendszer. Mikola István szerint a kormány "bagóért" adja el az egészségbiztosítás 49 százalékát, hiszen az előzetes várakozások szerint 50-100 milliárd forint tőkebevonására számít, ami nem túl nagy összeg az egészségbiztosítás 1500 milliárdos alapjához képest. Mint elhangzott, ha a mostani formában fogadja el parlament a törvényt, akkor 50-60 kórház bezárására lehet számítani, megszűnik a szabad orvosválasztás, a biztosítók "kőkemény" betegirányítási rendszereket építenek ki, emelni kell a járulékokat, ugyanakkor szűkíteni a szolgáltatásokat. A Fidesz elfogadhatatlannak tartja, hogy a fizetőképes kereslet által igényelt kiegészítő szolgáltatások és a kötelező szolgáltatások egymásba csússzanak.
Az anyag bonyolultságára hivatkozva Mikola István nonszensznek nevezte, hogy a kormány már a jövő héten tárgyalni akarja a javaslatot az egészségügyi bizottságban, később pedig a parlamentben egy nap alatt akarja lefolytatni a vitát. Kérdésre Mikola István azt mondta: még meg kell beszélni a Fidesz vezetésével, kármentő jelleggel egyáltalán benyújtsanak-e módosító indítványokat a javaslathoz, tekintettel arra, hogy az egész modellt elfogadhatatlannak tartják. Megerősítette, hogy korábbi közlésüknek megfelelően a Fidesz nemzeti egészségbiztosítási intézmény létrehozására tesz javaslatot a parlamentben.
Az ellenzéki politikus úgy vélte, óriási társadalmi erők mozdulnak a javaslattal szemben, ezért reméli, az emberek arra késztetik majd képviselőket, hogy ne támogassák a javaslatot.
Mikola István arra is kitért, hogy a jelenlegi egészségügyi kormányzat nem akarja konszolidálni az társadalombiztosítást, hanem még 50-60 milliárdos forráskivonást hajt végre, holott szükség lenne a vagyonpótlásra, ami jelenleg mintegy 1000-1200 milliárd forintot tenne ki. Szerinte nem lehet egy olyan gazdasági szervezetbe tőkét bevonni, ahol nincs meg a tőkemegtérülés esélye, ezért kíváncsiak arra, a biztosítók milyen kiskapukat találnak, hogy befektetésük mégis megtérüljön.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!