Szeretettel köszöntelek a Célkeresztben - MONDJ IGAZAT közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Célkeresztben - MONDJ IGAZAT vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Célkeresztben - MONDJ IGAZAT közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Célkeresztben - MONDJ IGAZAT vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Célkeresztben - MONDJ IGAZAT közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Célkeresztben - MONDJ IGAZAT vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Célkeresztben - MONDJ IGAZAT közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Célkeresztben - MONDJ IGAZAT vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A XVIII. század elsõ felében - az eddig feltárt statútumanyag tanulsága szerint - a koldulást lényegében ugyanúgy szabályozták, mint a középkorban az utcai kéregetést. Magát a koldulást mint létfenntartó tevékenységet sem a közvélemény, sem a hatóságok nem ítélték el. A törvényhatóságok és a helytartótanács (amelynek egyébként külön koldus- és csavargóügyi részlege is volt) rendeletei arra irányultak, hogy kiszorítsák az idegen koldusokat, a helyiek azonban kéregethettek. Ám csak a valóban munkaképteleneknek engedélyezték a koldulást. Ôk a vármegyétõl - jogosultságuk igazolását követõen - úgynevezett kolduspecsétet (többnyire réz- vagy bádoglapot) kaptak, és rendszerint a hét meghatározott napjain koldulhattak. Ezekkel az intézkedésekkel olyan egyensúlyt próbáltak teremteni, amelyben a koldusok nem merítik ki a társadalom alamizsnanyújtási hajlandóságait, lehetõségeit. A nyilvántartott személyeket a törvényhatóságok mintegy „saját koldusaiknak" tekintették, többnyire még arra is hangsúlyt fektettek, hogy rendszeresen járjanak misére. A helyi szervek mindazonáltal képtelenek voltak megbirkózni a koldusproblémával, elsõsorban azért, mert a koldusok többsége vándor életmódot folytatott. |
A felvilágosult uralkodók elképzeléseibõl azonban szinte semmi sem lett. A szegényügy kezelését lényegében újra a helyi szervekre bízták. A törvényhatóságok nem is igazán értették meg az uralkodók céljait, és a XVIII. század utolsó éveitõl újra meg újra kibocsátották a már említett tartalmú rendeleteket, állandóan levelezve a szomszédos országokkal, hogy azok ne engedjék koldusaikat az õ területükre. A koldusügy kezelésének ez a középkorra jellemzõ formája megmutatkozott olyan mozzanatokban is, mint a kolduspecsétek folyamatos kiadása (Miskolcon például még 1823- ban is elõfordult ilyesmi), az idegen koldusok megnyírása (megszégyenítése) kiûzetésük elõtt stb. A koldulás ellenõrzése ezekkel a módszerekkel egyszerûen megoldhatatlannak látszott, a korabeli közbiztonsági szerveknek sem az anyagi eszközei, sem az apparátusa nem volt elegendõ az idegen vagy koldusjegygyel nem rendelkezõ kéregetõk viszszaszorítására. Egy-egy gazdasági válság idején kéregetõ nincstelenek tömege árasztott el egyes vidékeket, fõleg a városokat. Az intézkedések elégtelen voltát jelzi, hogy a vármegyék (illetve néha a helytartótanács) lényegében ugyanazon szövegû statútumokat adták ki két-három évente, vagyis azok nem hozták meg a kívánt eredményt. Elmaradott reformnézetek A reformkorral a kolduskérdés is új távlatokat kapott. A liberális eszmék elterjedésének e korai szakaszában a reformpárti nemesség úgy képzelte, a kapitalista átalakulással együtt járó tömeges elszegényedés megelõzhetõ, illetve felszámolható. Az 1830-as évek elejétõl elítélték a koldulást, mondván : az károsítja a gazdaságot, erkölcstelen és közel áll a bûnözéshez. A változást jelzi, hogy például Borsodban a vármegyei adminisztráció még az 1820-as évek elején is „a mi koldusaink" védelmének szellemében fogalmazta meg iratait, tíz-tizenöt évvel késõbb azonban már a „koldulás otsmányságának" kiirtásáról beszélt. Ma már kissé naivnak hat az az elképzelés (a kortársak azonban meg voltak gyõzõdve a helyességérõl), hogy a koldulás rendõri eszközökkel betiltható, a rászoruló szegényekrõl pedig oly módon lehet gondoskodni, hogy karitatív szervezetek gyûjtést rendeznek számukra, és az így befolyt pénzt rendszeresen szétosztják közöttük. Elsõként (1830-ban) Pest, majd a szomszédos Buda tiltotta be az utcai koldulást, s késõbb valamennyi nagyobb hazai város (Kassa, Gyõr, Miskolc, Nagyvárad stb.) követte a példájukat. A tilalom ellenõrzésére úgynevezett koldusbírókat neveztek ki, akik felügyelték a köztereket, a kéregetéssel próbálkozókat pedig elõállították. |
A reformkor bizakodásából fakadó megoldási kísérletet az 1846-47. évi éhínség döntötte romba, amikor - fõleg a Felvidékrõl - nélkülözõk tömege érkezett az alföldi városokba, és jobb híján kéregetéssel igyekezett életben maradni. Kiûzésük, illetve ellátásuk szinte megoldhatatlan feladatot rótt a törvényhatóságokra. A szegénység ügyének újabb alternatívái csak a kiegyezést követõ polgárosodás során fogalmazódtak meg. |
Az összeírások arra utalnak, hogy a nyugati vármegyékben jóval több koldust tartottak nyilván. Valószínûleg amiatt, mert a tehetõsebb térségekben egyúttal nagyobb vagyoni különbségek alakultak ki és így több koldust is jelentettek. (Nemzetközi méretekben hasonló tendencia érvényesült: Angliától Oroszország felé haladva egyre kisebb a koldusok aránya.) Az 1820-30-as években a kéregetõk száma erõteljesen növekedett, ugyanakkor átalakult a koldulás szerkezete is: a reformkorra (szoros összefüggésben a meginduló urbanizációval) a koldulás egyre inkább városi jelenséggé vált. Olyannyira, hogy nagyvárosainkban (leginkább Pesten) létrejött a városi szegények, lumpen elemek szubkultúrája, azon belül pedig kialakultak a koldusok összetartó, szervezett csoportjai is. Tagjaik vezetõt választottak, elosztották a keresetüket, „mesterségük" öröklõdött és forgalmas köztereiket megvédték a többi koldus konkurenciájától. (Meglehet, hatékonyabban tartották távol a beköltözõ idegen koldusokat, mint a hatóságok.)
Társadalomtörténeti szempontból a legizgalmasabb kérdés az, hogy kikbõl lettek koldusok. Alapvetõen három réteget mutathatunk ki. Az elsõbe a munkaképtelenek és a nyomorékok, a vakok, a keresõképes családfõt elvesztett feleségek stb. tartoztak, akik nem tudtak más tevékenységet végezni (a kor terminológiájával õk voltak a „valóságos" koldusok). A második csoportot azok a munkaképes személyek alkották, akiknek bár lett volna rá lehetõségük, egyszerûen nem szerettek vagy nem akartak dolgozni (közülük kerültek ki a legtöbben olyanok, akik a kéregetést lopással egészítették ki). A harmadik csoportba sorolhatók azon - rossz gazdasági körülmények között élõ - munkaképes személyek, akiknek elszegényedése olyan fokot ért el, hogy más (törvényes) módon nem tudtak magukról gondoskodni.
Kiszolgált katonák és céhlegények Érdekes, hogy a koldussá szegényedõk túlnyomó többsége nem jobbágy- vagy zsellérsorból került ki (a mi szegénységfogalmunk jobbára hozzájuk kapcsolódik), hanem egyrészt a kiszolgált katonák, másrészt pedig a vándorló céhlegények, iparosok közül. Mindez megfelel annak az ipari forradalom nyomán Nyugat-Európában megfigyelhetõ folyamatnak, hogy az elszegényedés legközvetlenebbül a fix bérbõl élõ rétegeket, a bérmunkásokat veszélyeztette.
FAZEKAS CSABA
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!